لبخند لثه ای چیست | گامی اسمایل یعنی چه

لبخند لثه ای چیست

لبخند لثه ای یا گامی استایل (لثه نما) چیست؟

 

لبخند لثه ای یا همان (نمایش بیش از حد لثه) در هنگام لبخند زدن که بر اثر عوامل مختلفی ایجاد میشود. از جمله: فعالیت بیش از حد عضلات لب بالا، مشکلات رشد فک و یا مشکلات بایت را شامل میشود.

لبخند لثه ای در واقع به عنوان یک زیبایی درمانی در حیطه دندان پزشکی مورد بررسی قرار میگیرد. در ادامه مطالب با فرین روشان همراه باشید تا در خصوص تشخیص، اصلاح و درمان لبخند لثه ای توضیحات تکمیلی را ارائه نماییم.

لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای چیست؟ | گامی اسمایل

 

لبخند لثه ای به گونه ای از لبخند گفته میشود که هنگام لبخند زدن مقدار زیادی از خط لثه ی فرد قابل رویت باشد. لبخند لثه ای لزوما اتفاق بد یا ناگوار یا عیب پزشکی به حساب نمی آید اما اگر دوست دارید این نوع لبخند را اصلاح کنید میتوانید درمان و اصلاح لبخند لثه ای را دنبال کنید.

 

چگونه بفهمم که لبخند من لثه ای هست یا نه؟

احتمال این که شما هم یک لبخند لثه ای داشته باشید بسیار زیاد است. چون همان طور که گفتیم لبخند لثه ای اتفاقی شایع و عادی است که هرروز در بین عزیزان خود مشاهده میکنید. در واقع تفاوت لبخند لثه ای با لبخند معمولی تنها در میزان دیده شدن لثه در هنگام لبخند است که در حالت عادی ۱ میلی از لثه دیده میشود و در لبخند لثه ای بین ۳تا۴ میلی از خط لثه شما نمایان است. اگر شما ظاهر لبخند خود را دوست دارید و اطرافیان نیز لبخند شما را طبیعی میدانند قطعا هیچ دلیل پزشکی برای اصلاح لبخند شما وجود ندارد. اما اگر فکر میکنید میزان دیده شدن خط لثه ی شما بیشتر از حد طبیعی است و شما یک لبخند لثه ای عمیق دارید که برایتان احساس ناخوشایندی ایجاد میکند میتوانید با پزشک مشورت کنید و مسیر درمان را پیش بگیرید.

درمان جینجیوکتومی یا لیفت لثه

علت لبخند لثه ای یا گامی اسمایل چیست؟

گامی اسمایل یا همان لبخند لثه ای میتواند بر اساس موارد مختلفی ایجاد شود که در ادامه مطلب به این عوامل خواهیم پرداخت.

ناهماهنگی لب ها | کوتاه بودن لب بالا

اگر لب بالای شما از حالت عادی کوتاه تر باشد احتمال این که هنگام لبخند زدن مقدار بیشتری از خط لثه ی شما دیده شود وجود دارد. همچنین در مواردی داشتن لب بیش فعال میتواند علت اصلی داشتن لبخند لثه ای باشد. لب بیش فعال به این معناست که در هنگام لبخند زدن لب بالای فرد به صورت ناخودآگاه مقدار زیادی به بالا متمایل میشود.

 

لثه بیش از حد بزرگ

یکی دیگر از مواردی که موجب میشود لبخند لثه ای در صورت شما نقش ببندد وجود بافت لثه ای بیش از حد بزرگ است. یعنی اندازه فک، دندان و طول لب های شما متناسب است اما وجود بافت لثه ای بزرگ موجب دیده شدن خط لثه ی شما هنگام لبخند زدن خواهد شد.

 

دارو

مصرف برخی از داروها میتواند موجب بزرگ شدن لثه شود از جمله داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، داروی بیماری صرع، داروی بیماری قلبی مانند وراپامیل، دیلتیازم و نیفدیپین.

مصرف این داروها میتواند به رشد بیش از حد لثه منجر شود که به آن عارضه ی هیپرپلازی میگویند. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به این عارضه حتما باید نسبت به درمان اقدام نمایید.

 

عضلات بیش فعال

علاوه بر حرکت لب ها، ماهیچه های لب بالای شما نیز در حرکت لب های شما موثرند و وجود بیش فعالی (حرکت غیر ارادی) عضلات لب بالایی میتواند در صورت شما لبخند لثه ای ایجاد کند.

 

ژنتیک

مواردی که ذکر کردیم هرکدام میتواند ریشه در ژنتیک شما داشته باشد همچنین لبخند لثه ای نیز میتواند جنبه ی وراثتی داشته باشد. عوامل ژنتیکی میتواند در ایجاد لبخند لثه ای، فک بزرگ، لب بالای کوچک و غیره نقش داشته باشد.

 

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

استفاده نکردن از مسواک و‌ نخ دندان در دراز مدت باعث انباشته شدن باکتری های مضر در دهان میگردد. افزایش این باکتری ها در دهان موجب افزایش حجم و لثه و ایجاد حس درد در لثه هاست. احساس درد در لثه ها قطعا مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را با درد همراه خواهد کرد. در واقع فرد در این وضعیت در یک روند افزایش تخریب دهانی قرار خواهد گرفت که کنترل آن کار آسانی نیست. این شرایط موجب میشود فرد لبخند لثه ای یا گامی اسمایل داشته باشد.

 

رویش دندان در لثه

رویش دندان در لثه در حقیقت یعنی مسیر رشد دندان شما منحرف شده و گاهی این اتفاق به صورت غیر فعال پیش می آید. یعنی دندان در لثه وجود دارد اما از لثه خارج نمیشود و این دندان پنهان در لثه موجب افزایش حجم لثه و بزرگ شدن آن است. این اتفاق نیز یکی از دلایلی است که لبخند لثه ای برای فرد ایجاد میکند.

درمان لبخند لثه ای با جراحی فک

 

درمان لبخند لثه ای چگونه است؟

خبر خوب این که راه های زیادی برای درمان لبخند لثه ای وجود دارد و هیچ جای نگرانی برای افرادی که لبخند لثه ای دارند وجود ندارد. در ادامه برخی از روش های رایج و‌پرکاربرد را با هم بررسی خواهیم کرد.

ونیر | درمان لبخند لثه ای با ونیر

یکی از راهکار های رایج زیبایی در لبخند لثه ای استفاده از ونیر است. تشخیص این که ونیر برای شما مناسب است یا خیر را به یک متخصص بسپارید. معمولا ونیر در حالتی که لثه ی شما دارای التهاب است مناسب نیست. ونیرها با بلندتر نشان دادن اندازه ی دندان های شما موجب تنظیم گامی اسمایل میشوند.

 

ارتودنسی | درمان گامی اسمایل با ارتودنسی

روش ارتودنسی میتواند به درمان لبخند لثه ای کمک کند چرا که هم راستا بودن طبیعی دندان ها موجب میشود لبخند لثه ای کمتر به چشم بیاید. ارتودنسی دندان در واقع دو مسئله را کنترل خواهد کرد یکی تنظیم دندان های ناهماهنگ و دیگر کنترل خط لثه ناقص.

 

افزایش طول تاج

در این فرآیند بافت اضافی لثه برداشته میشود تا قسمت مناسبی از تاج دندان دیده شود. این نوع درمان با جراحی اتفاق می افتد و احتمالا شامل دو بخش است: ژنژیوکتومی (برداشتن لثه) و جراحی استخوان (برداشتن استخوان اضافی و شکل دادن به استخوان فک)

 

کانتورینگ لثه و رفع گامی اسمایل

این روش تهاجمی که با استفاده از لیزر انجام میشود موجب شکل دهی به لثه میگردد و بیشتر در عمل های زیبایی مورد استفاده قرار میگیرد و جنبه ی درمانی ندارد.

 

عمل لب یا بوتاکس در لبخند لثه ای

در وضعیت لب بیش فعال که موجب میشود لب بالای شما در هنگام لبخند زدن بیش از حد به بالا برود از روش عمل لب نیز استفاده میشود. در این روش لب بالای شما را اندکی به سمت پایین حرکت خواهند داد تا در هنگام لبخند زدن مقدار کمتری از خط لثه دیده شود. استفاده از بوتاکس نیز با منجمد سازی بخشی از عضلات لب همین شرایط را برای لبخند شما ایجاد خواهد کرد. باز هم تاکید میکنیم که تشخیص و انجام این درمان ها فقط باید تحت نظر پزشک متخصص اتفاق بیفتد.

 

جراحی ارتوگناتیک

در جراحی ارتوگناتیک در واقع مکان فک بالای شما به گونه ای که لبخند متناسبی ایجاد شود تغییر خواهد کرد. این نوع جراحی موجب متعادل سازی طول فک میشود و حتما باید توسط متخصص حرفه ای انجام گیرد.

 

TAD ها در درمان لبخند لثه ای

در این روش در دندان های شما را با استفاده از پیچ های کوچکی به سمتی که لبخند لثه ای کاهش یابد هدایت میکنند. با وجود پیچیده بودن این روش اما لازم به ذکر است که این نوع درمان از جراحی ارتوگناتیک کمتر تهاجمی است.

تزریق بوتاکس برای لبخند لثه ای

هزینه ی درمان لبخند لثه ای چقدر است؟

میزان هزینه ای که باید برای درمان لبخند لثه ای پرداخت کنید به موارد متعددی بستگی دارد. از جمله روش درمان شما، انتخاب پزشک متخصص، تشخیص عملیات های قبل از درمان توسط پزشک و هم چنین مهم تر از همه این که پروسه ی درمان شما یک روند درمانی یا زیبایی است. آیا شامل خدمات درمانی بیمه قرار میگیرد یا خیر؟

 

گامی استایل یا لبخند لثه ای را چگونه اصلاح کنیم؟

گامی استایل تا زمانی که شما لثه های سالمی دارید میتواند روندی کاملا طبیعی باشد. تنها در صورتی نسبت به اصلاح لبخند لثه ای با لثه های سالم اقدام کنید که ظاهر لبخندتان برای خودتان ازار دهنده باشد. طی کردن روند زیبایی در لبخند لثه ای کاملا به خود شما بستگی دارد.

امید است که این مقاله از فرین روشان اطلاعات مناسبی در زمینه ی لثه و لبخندتان در اختیار شما قرار داده باشد. با سپاس از همراهی شما

اشتراک گذاری

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *